Alla inlägg den 27 januari 2009

Av Helena Rehnström - 27 januari 2009 17:11

Har ju inte haft den bästa dagen idag. Började med att sambon väckte mig när han gick upp och skulle gå ut med hundarna och frågade vad som hänt med Saffy (labradoren) för hon haltade väldans med ena bakbenet. Jag for upp och kände igenom henne och hittade inget konstigt men hon ville inte gå och kunde knappt ta sig ner för trappan. Hundarna blev pinkade och kom upp och la sig hos mig igen och en timme senare när jag gick upp tänkte jag att hon kanske legat konstigt innan och skulle vara bra, men ack nej. Haltade, ville inte gå och tog lång tid ner för trappan och var ganska låg. Tog med henne till jobb (har hundgårdar där) för att ha uppsyn över henne under dagen. Var ute på gräset bara lite på lunchen så hon fick kissa och hälsa på Baxter hundgårdsgrannen. Väldigt låg och tog lång tid komma igång efter hon hade legat. När vi nu var ute så satte hon sig och bajsade och ut kom det vita klumpar.... Macadamia nötter. I lördags var vännen A hemma och kikade på film och hon hade köpt en påse Macadamia nötter. Vi hade lagt upp dom i bokhyllan efteråt för att hundarna inte skulle komma åt (vi brukar lägga grejjor där) Igår när jag varit ute och mockat till min häst och kom in såg jag att nån (läs Saffy) hade klättrat i bokhyllan fått fatt i påsen och ätit upp nötterna.... Inget konstigt med det. Men nu på lunchen bara googlade jag nötter och hund och VISST! visar sig att just Macadamia nötter är synnerligen giftiga för hundar!!


Macadamia nötter kan orsaka kräkning, förlamning, ont i magen, stelhet och ataxi. Exakt vad som är giftigt i nötterna vet man inte. Prognosen är dock god om hunden får veterinärvård. :S:S:S:S:S


Jag for på telefonen och ringde Vet som förvisso inte hört talas om det men ville ha in henne bums för att kolla prover om förgiftning. Jag for dit. Det togs 2 röntgen och diverse blodprov. Vid detta laget hade hunden ont i hela kroppen och var väldigt stel och låg.  Hon kunde inte lägga sig eller sätta sig utan stod bara och försökte ändå avlasta alla fötterna :( Blodproven kom och det var iallafall inge skada på levern... puh... Sen skulle hon få en massa dropp och jag satt med henne i rummet nån timme, sen la dom in henne för vidare dropp och jag kunde åka tillbaka till jobb en sväng. Skall hämta henne ikväll och hoppas att hon mår bättre snart... :´( Håll tummar att hon blir bra!! Tog ett par bilder med telefonen... man känner inte riktigt igen min pigga busiga överenergiska labradortjej...


Ovido - Quiz & Flashcards